Miskraam

Wat betekent vaginaal bloedverlies in het begin van de zwangerschap
Bloedverlies in de eerste maanden van de zwangerschap kan verschillende oorzaken hebben. Meestal is het bloedverlies onschuldig en stopt het vanzelf. In de helft van het aantal keren dat er bloedverlies optreedt is er sprake van een miskraam. Dit gaat meestal gepaard met flinke menstruatie krampen of weeënachtige pijn.

Wat is een miskraam?
Een miskraam is het verlies van een jonge zwangerschap. Bij een zwangerschap wordt een vruchtzak aangemaakt met daarin een embryo. Bij een zeer vroege miskraam is al vroeg in de zwangerschap de groei gestopt en is er geen embryo ontwikkeld. Op de echo is dan alleen een vruchtzak zichtbaar.

Bij een iets latere miskraam is de groei verder gekomen en kan er met de echo een embryo zichtbaar zijn. Het embryo heeft echter geen kloppend hartje en is meestal kleiner dan de zwangerschapsduur aangeeft. Deze vormen van miskraam kunnen ongemerkt verlopen, of soms gepaard gaan met weinig (bruin) bloedverlies of wat buikpijn. Er komen krampen en bloedverlies wanneer de baarmoedermond zich opent en het zwangerschapsweefsel uitgedreven wordt. Is het zwangerschapsweefsel volledig uit de baarmoeder gedreven dan verdwijnt de pijn en het bloedverlies en sluit de baarmoedermond zich weer. Soms blijft er echter nog weefsel in de holte van de baarmoeder achter en is de miskraam (nog) niet compleet.

Je kan zelf niks doen om een miskraam tegen te houden of te voorkomen. Doorgaans was er in aanleg iets niet goed met het embryo.

Wat als een miskraam is vastgesteld?
Je kan kiezen tussen afwachten op het spontane beloop of het laten weghalen van het zwangerschapsweefsel door middel van een curettage.

Afwachten
Meestal komt een miskraam na het eerste bloedverlies binnen een aantal dagen op gang; soms duurt dit langer, zelfs tot een paar weken. Geleidelijk ontstaat krampende pijn in de baarmoeder en neemt het bloedverlies toe. In totaal kan de miskraam zo’n 10 dagen duren waarvan 2 dagen het dubbele van een gewone menstruatie, vaak met wat stolsels erbij. Hierna kan je nog 1 tot 6 weken wat bloedverlies en bruinige afscheiding hebben.

• Voordelen van afwachten:
    De meest natuurlijke manier is een spontaan beloop af te wachten. Je vermijdt hiermee de eventuele complicaties van een curettage. Het verdriet kan thuis beleefd worden met je partner of andere mensen om je heen die je kunnen steunen.
  • Nadelen van afwachten:
    Afwachten kan medisch gezien geen kwaad en heeft geen gevolgen voor een nieuwe zwangerschap. Wel kan afwachten emotioneel zwaar zijn omdat je niet weet wanneer de miskraam op gang komt. Dit kan een paar dagen zijn maar ook een paar weken. Vraag jezelf af of je bijvoorbeeld met een gerust hart naar je werk of de sportschool gaat. Ook kan door ruim bloedverlies of pijn of door een incomplete miskraam later alsnog een curettage nodig zijn. Zwangerschapsverschijnselen blijven vaak aanwezig zolang er zwangerschapsweefsel in de baarmoeder aanwezig is.

Curettage
Bij een curettage verwijdert de gynaecoloog via een dun buisje (vacuümcurettage) of schrapertje (curette) via de schede en de baarmoedermond het zwangerschapsweefsel uit de baarmoeder. Dit kan onder algehele narcose plaatsvinden of onder lokale verdoving, afhankelijk van het ziekenhuis. Bespreek dit met je gynaecoloog. Eventueel kan de miskraam worden opgewekt door middel van tabletten.

• Voordelen van curettage:
    Minder onzekerheid dan bij afwachten en minder verstoring van het normale leven.
  • Nadelen van curettage:
    Een curettage is een medische ingreep. Een zeldzaam voorkomende complicatie is het syndroom van Asherman: hierbij ontstaan verklevingen aan de binnenzijde van de baarmoeder. Deze kunnen de vruchtbaarheid nadelig beïnvloeden en moeten door middel van een operatie worden verwijderd in een later stadium.
    Een enkele keer komt een perforatie voor: het slangetje of de curette gaat door de wand van de baarmoeder. Meestal heeft dit geen gevolgen, maar soms is het verstandig een extra nacht in het ziekenhuis te blijven. Vaak krijgt u dan antibiotica.
    Als u een rhesus negatieve bloedgroep heeft en het kindje is minimaal 10 weken, dan krijgt u een anti D immunoglobuline injectie.

Na de miskraam

• Lichamelijk herstel
    Meestal herstel je snel na het doormaken van een miskraam of een curettage. Het is verstandig met vrijen te wachten tot het bloedverlies voorbij is. Je kan je eerste menstruatie weer verwachten na 4 tot 6 weken. Medisch gezien is het nodig om te wachten opnieuw zwanger te raken.
  • Emotioneel herstel
    Het meemaken van een miskraam brengt veel emoties met zich mee. Naast het verdriet kan er ongeloof, boosheid, een schuldgevoel en een gevoel van leegte ervaren worden. Iedereen beleeft het weer anders. Het is moeilijk aan te geven hoeveel tijd nodig is om al deze gevoelens een plekje te geven. Het is verstandig te praten over je gevoelens met je partner, familie en/of vrienden. Ook kun je altijd bij ons terecht mocht dit nodig zijn.

Wanneer moet je contact opnemen met ons?

• Bij hevig bloedverlies
  • Bij aanhoudende klachten
  • Bij koorts (> 38° C)
  • Bij ongerustheid