Waar moet je verder nog op letten?

Toxoplasmose
In (half)rauw vlees komt soms een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. Dit is een infectieziekte die aangeboren afwijkingen bij het kind kan veroorzaken. Als je al eerder toxoplasmose hebt gehad, dan ben je tegen deze ziekte beschermd. Eet tijdens de zwangerschap liever geen halfrauwe rosbief, fricandeau, tartaar, filet américain of ossenworst. Andere vleeswaren als rauwe ham, rookvlees of salami kunnen geen kwaad omdat ze een speciale behandeling hebben ondergaan. Toxoplasmose kan ook overgebracht worden door ontlasting van katten. Indien je katten hebt, laat dan het verschonen van de kattenbak aan iemand anders over. Draag handschoenen indien je in de tuin gaat werken.

Listeria
Kazen die gemaakt zijn van rauwe melk (niet gepasteuriseerde melk) kunnen de listeria bacterie bevatten. Gezonde volwassenen worden hier zelden ziek van, maar een ongeboren baby is hier wel gevoelig voor en kan hierdoor schade oplopen. Als de kaas van rauwe melk is gemaakt, staat er meestal op de verpakking “au lait cru”. De Nederlandse boerenkaas is ook vaak van rauwe melk gemaakt, vraag dit na als je kaas bij de kaasboer of op de markt koopt . Staat er op de verpakking dat de kaas is gemaakt van gepasteuriseerde melk, dan mag je deze gewoon eten.
Listeria kan ook groeien in andere rauwe producten zoals rauwe groente, kip, vis en vlees die lang in de koelkast bewaard worden. Bewaar deze producten dus zo kort mogelijk en koop ze liever vers. Ook in voorverpakte gerookte visproducten wordt regelmatig de Listeria bacterie aangetroffen. Listeria is niet bestand tegen verhitting.

Vitamine A
In lever en producten van lever gemaakt zit veel vitamine A. Teveel van deze vitamine kan schadelijke gevolgen hebben voor het ongeboren kind. Eet daarom liever geen lever in de zwangerschap en niet meer dan eenmaal daags een product waar lever in verwerkt zit (leverworst, leverpastei, berliner, hausmacher).

Vegetarisch

Vegetarisch eten kan gewoon als je zwanger bent. Let wel op dat je genoeg B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. Eet voldoende brood, granen, peulvruchten, zuivelproducten, eieren en vleesvervangers, zoals ei, tofu, tempé of noten.

Vocht

Drink voldoende om je vochtbalans op peil te houden. Maak je geen zorgen als je vocht vasthoudt, dat is heel normaal. Gemiddeld kom je daardoor zo’n 2 kilo aan. Ga in ieder geval niet minder drinken, drinken helpt juist extra vocht sneller af te voeren. Drink 1 ½ tot 2 liter vocht per dag. Dit komt neer op ongeveer 10 bekers of 10 grote glazen per dag. Het beste kun je water, thee (zonder suiker) en/of melk drinken. Beperk het aantal glazen vruchtensap en/of frisdrank zo veel mogelijk.

Cafeïne

Een grote hoeveelheid cafeïne vergroot de kans op een miskraam en kan zorgen voor een lager geboortegewicht van je kindje. Het kan de baby ook onrustig maken. Drink daarom niet meer dan 3 koppen koffie per dag of drink cafeïnevrije koffie. Cafeïne zit ook in cola, thee en energiedranken. Drink niet meer dan 6 glazen cola of thee per dag, mits je geen koffie drinkt. Energiedranken kun je beter helemaal laten staan.

Meer informatie over gezond eten en drinken wanneer je zwanger wilt worden, in de zwangerschap of tijdens de borstvoeding kun je vinden op de site van het voedingscentrum.