Medicijnen

Gebruik je medicijnen laat het ons dan weten tijdens de eerste controle. Niet alle medicijnen die vrij verkrijgbaar zijn mogen in de zwangerschap gebruikt worden. Raadpleeg altijd eerst uw huisarts of de apotheek voor gebruik van medicijnen. Meer informatie kun je vinden op http://www.lareb.nl/teratologie/naslagwerk-gzb

Foliumzuur is een vitamine die van nature in onze voeding voorkomt (vitamine B11). Het innemen van een verhoogde hoeveelheid van deze vitamine vóór en tijdens de zwangerschap verkleint de kans op een aantal aangeboren afwijkingen, zoals een open rug, buikwanddefect, open schedeltje, en waarschijnlijk ook een hazenlip. Je kunt foliumzuur in tabletvorm, zonder recept, kopen bij iedere drogist of apotheek. De aanbevolen dosering is 0,4 mg/dag. Slik de foliumzuurtabletten in ieder geval tot een zwangerschapsduur van 10 weken. Het kan geen kwaad langdurig extra foliumzuur te nemen. Foliumzuur helpt je het ijzer op te nemen uit je voeding en een teveel aan foliumzuur kun je niet krijgen want dat plas je gewoon weer uit.

Vitamine D zorgt ervoor dat calcium goed uit de voeding wordt opgenomen. Calcium zorgt voor de opbouw en het in stand houden van het skelet. Je maakt zelf vitamine D aan in je huid onder invloed van zonlicht Mensen met een lichte huidskleur hebben in de periode van maart- november, wanneer de zon op z’n hoogst staat (tussen 11 en 15 uur), voldoende aan een kwartier tot een half uur per dag in de zon zijn met minimaal hun gezicht en handen ontbloot. Mensen met een donkere huidskleur moeten voor een voldoende vitamine D aanmaak, langer in de zon zijn. Minstens een half uur tot een uur midden op de dag.

Vitamine D zit ook in voeding zoals vette vis, melkproducten, vlees en eieren en het is toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Naar schatting halen volwassenen 2/3 van hun vitamine D voorziening uit blootstelling aan zonlicht en 1/3 deel uit voeding.

Sommige groepen hebben extra vitamine D nodig, dit zijn o.a.

  • kinderen van 0-4 jaar
  • zwangere en zogende vrouwen die, rekening houdend met hun huidskleur, onvoldoende worden blootgesteld aan zonlicht of van wie de huid niet in aanraking komt met zonlicht omdat zij bijvoorbeeld gesluierd zijn
  • Zwangere en vrouwen die borstvoeding geven die niet of nauwelijks vitamine D (en calcium) uit voeding binnenkrijgen, dus die geen producten gebruiken waarin vitamine D of calcium zit

Voor deze groepen geldt het advies 10 microgram vitamine D per dag te gebruiken.

Omdat wij weten hoe lastig het kan zijn om voldoende vitamines en mineralen uit de dagelijkse voeding te halen (zeker in de winter) kun je er ook voor kiezen om een multivitaminepreparaat voor zwangeren te slikken. Deze bevatten ook de aanbevolen hoeveelheid foliumzuur en vitamine D. Alle (multi)vitamines voor de zwangerschap zijn bij de drogist of apotheek verkrijgbaar.